Wim Haamke, de uitvinder van onder ander het Aromaklokje, vertelt over zijn vinding.
 

  Mogen wij even voorstellen? Dit is Wim Haamke, computerspecialist, fotograaf, maar ook uitvinder en kunstenaar uit Zwolle. Eerder in zijn leven bedacht hij voor klanten van Siemens o.a. de elektrische schakelingen voor de rookmelder en de digitale thermometer. Wim is ook de uitvinder van het Aromaklokje. zie ook :  www.inspiredbycleo.nl

Maar hoe is hij op dat idee gekomen?
Wim vertelt: "Enkele jaren geleden vroeg IKEA in een krantenartikel naar nieuwe IKEA-ontwerpen. Ik besloot mee te doen en bedacht het klokje. Net als de meubels bij IKEA moest het eenvoudig in elkaar te zetten zijn en een strak en Scandinavisch design hebben. Het eerste ontwerp was nog geen Aromaklokje en had geen boven- of onderkant. Maar het ontwerp viel wel in de smaak. IKEA nam het klokje echter nooit in productie. Ze verkopen nu nog alleen producten van hun eigen ontwerpers, dat heeft te maken met de rechten. Eigenlijk vond ik dat zo jammer, dat ik besloten heb het klokje zelf in productie te nemen. En hoe eenvoudig het klokje er ook uitziet, er was nog wel heel wat nodig om een klokje te maken."

Roestvrijstaal
De productie van de roestvrijstalen onderdelen vindt plaats in Biddinghuizen. Bij een gespecialiseerd metaal-bewerkingsbedrijf wordt het roestvrijstaal op de duizendste millimeter nauwkeurig plasma gesneden en met dezelfde nauwkeurigheid gebogen. Ook snijden ze een mooi rond gaatje in de voorzijde, waar het uiteinde van het uurwerk doorheen geplaatst kan worden. Daarna gaan de metalen onderdelen naar een poedercoat-bedrijf, waar ze in de juiste RAL-kleuren worden gecoat. Poedercoating is een elektrostatisch proces waarbij met een spuitpistool poeder wordt aangebracht op het metaal. Tijdens het uitharden in de oven worden de poederdeeltjes door de warmte vloeibaar. Hierna gaan ze uitharden tot een mooie, duurzame coating. Je hoeft dus niet bang te zijn voor krassen of beschadigingen.
Een leuk relatiegeschenk voor clubs en bedrijven

Wim vertelt: "We kunnen het klokje in bijna elke gewenste RAL-kleur laten poeder-coaten. Eerder verkocht ik de klokjes aan een voetbalclub in Duitsland. Daarbij spoten we de voor- en achterzijde in de clubkleuren, hoe leuk is dat? Ook voor organisaties en bedrijven is het klokje een leuk en duurzaam relatiegeschenk. Op de voorzijde kunnen we bijvoorbeeld het bedrijfslogo graveren. Dat is een subtiele manier van reclame."

De montage
Op tafel ligt het klokje in diverse onderdelen op een doek. Wim laat zien hoe hij het klokje monteert. Eerst maakt hij het Duitse uurwerkje vast aan het voorste deel. Met een speciale sleutel draait hij het vast. Dan schuift hij de twee roestvrijstalen delen in elkaar. Het uurwerk zorgt voor een zekere spanning tussen de voor- en achterzijde en daardoor buigt het metaal in de juiste vorm. Wim zet de wijzers erop en plaatst de sokkels aan de boven- en onderzijde. Het klokje zit in amper 3 minuten in elkaar!
 
Wim: "De montage is eenvoudig en wordt uitgevoerd door de mensen van Tiem in Zwolle. Dit bedrijf biedt werk aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Ik vind het mooi dat ik met mijn klokje aan deze mensen werk kan bieden."

Duurzaam geproduceerd mahoniehout
In het definitieve ontwerp zijn de sokkels gemaakt van mahoniehout. De keuze voor deze houtsoort is ontstaan, omdat mahonie heel goed olie kan opnemen en de geuren langzaam afgeeft. Het hout wordt duurzaam gewonnen uit bomen die speciaal voor de kap zijn aangeplant. De planken worden eerst op dikte geschaafd en daarna worden de sokkeltjes met een speciale NC freesmachine uitgefreesd. Tot slot worden de sokkeltjes gecontroleerd en glad geschuurd en zijn ze klaar voor de montage.

Duitse degelijkheid
Voor het uurwerk en de wijzers kwam Wim in Duitsland terecht. "Ik heb een technische achtergrond en ga altijd voor kwaliteit. Voordat ik besloot welk uurwerk het moest worden, heb ik verschillende uurwerken een duurtest laten ondergaan. Ik wilde weten of ze wel netjes op tijd liepen. De keuze viel uiteindelijk op het uurwerk van UTS. Misschien iets duurder dan de Chinese varianten, maar dan hoef je de wijzers ook bijna nooit bij te stellen. De Long-Life batterij wordt bij de montage meteen geplaatst, je koopt het klokje dus helemaal compleet. Er is niets zo ergerlijk als iets kopen en dan eerst naar de winkel moeten voordat je het kunt gebruiken."

De kleuren
Voor de kleuren klopte Wim aan bij Margriet Twisterling, specialist in merkbeleving. "Margriet heeft gekeken naar de woontrends en heeft op basis daarvan 10 kleuren geselecteerd en omgezet naar RAL-kleuren. Ik verwacht dat we elk jaar nieuwe kleuren zullen lanceren. Beide metalen uitvoeringen, hoogglans Chrome en geborsteld roestvrijstaal, blijven altijd in de collectie. Ik vind dat zelf erg mooi, heel minimalistisch."

Essentiële olie
Wim: "Je zou kunnen denken dat het niet uitmaakt welke olie je gebruikt, maar niets is minder waar. Zo zijn er diverse soorten lavendel. Op goedkopere soorten staat 'Lavendin', dit is zeg maar B-kwaliteit. Die leveren wij dus niet. Onze oliën komen van Volatile uit Wijhe. Dit is een gespecialiseerd bedrijf. Door deze samenwerking kunnen wij wel kiezen uit 800 verschillende producten. Bij de lancering van onze webshop starten we met enkele hele populaire soorten, maar zo langzaam aan zal de keuze steeds groter worden."

En de toekomst?
Wim lacht: "Ik heb al een Aromawekker ontwikkeld voor de slaapkamer. En van de digitale Aromaklok heb ik al een paar super-strakke prototypes staan. Daarnaast wil ik mensen ook andere producten aanbieden waarbij de aroma-olie gebruikt kan worden. Ik denk aan zeep, mooie hangers en armbanden. Wanneer je op de hoogte wilt blijven is het handig om je te abonneren op onze nieuwsbrief."
 
Wim Haamke
Biezenknoppen 46
Zwolle
038-8510710
Terug